ورق استیل ۴۱۰ و کاربردهای استیل ۴۱۰

ورق استیل ۴۱۰

ورق استیل ۴۱۰،  فولادی ضد زنگ از خانواده مارتنزیت‌ها است. این نوع استیل در رده استیل‌های بگیر به شمار می‌آید و دارای کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف است. پیش از آن‌که وارد مبحث کاربردهای این نوع استیل شویم لازم است شما را با فرآیند تولید آن آشنا کنیم. این نوع ورق را به دو صورت مختلف تولید می‌کنند: جنس ساده کربنی و جنس زنگ نزن.

ورق‌های استیل ساده کربنی خود از لحاظ فرآیند و نحوه تولید به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند. در روند تولید نوع گرم این ورق‌ها از فرآیند نورد در دمای بالا استفاده می‌شود؛ در حالی‌که ورق‌های سرد حاصل نورد ورق‌های گرم در دمای پایین هستند. تفاوت دیگر این دو نوع استیل ضخامت آن‌هاست.  به‌طور کلی ورق های گرم از ضخامت کمتری نسبت به ورق‌های سرد برخوردارند.

ورق استیل 410

در تولید فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی از تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که نیازمند انجام عملیات حرارتی نهایی بر روی آلیاژ است. این دسته از استیل‌ها مقاومت کمتری در برابر خوردگی در مقایسه با فولادهای آستنیتی از خود نشان می‌دهند. استحکام این نوع استیل‌ها تحت تاثیر تغییرات دما تغییر می‌کند. به طوری که با افزایش دما استحکام و شکل‌پذیری کاهش می یابد.

مشخصات ورق استیل ۴۱۰

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در آلیاژ این ورق استیل از این قرار است : ۱۱/. درصد کربن، ۴/. درصد سیلیسیوم، ۱ درصد منگنز و در نهایت ۵/۱۲ درصد کروم.
به طور کلی این نوع ورق استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی، استحکام و سختی دارد و آنالیز آن با توجه به استانداردهای روز دنیا ۵۵۰۴ AMS و  ASTM A240 است.

ورق استیل 410

مقاومت ورق استیل ۴۱۰ در برابر خوردگی

ورق استیل گرید ۴۱۰ در مقابل بخار، اسیدهای غذایی، اسیدهای خفیف و قلیاها، آب شیرین و هوای خشک مقاومت مطلوبی دارد. این نوع ورق‌های استیل به دلیل سخت شدن در طی فرآیند تولید حداکثر مقاومت را در برابر خوردگی و گرما پیدا می‌کنند. با این وجود، این ورق‌های استیل در مقایسه با ورق‌های استیل آستنیتی و آلیاژهای فریتی مانند ورق استیل ۴۳۰ که دارای کروم بیشتری (حدود ۱۷ درصد) هستند، مقاومت پایین‌تری نسبت خوردگی دارند. در این نوع ورق استیل، هر چقدر سطح ورق‌ها صاف‌تر باشند عملکرد مقاومتی بهتری در برابر انواع خوردگی از خود نشان می‌دهند.

مقاومت ورق استیل ۴۱۰ در برابر حرارت

قابلیت تحمل ورق استیل ۴۱۰ در برابر حرارت حدودا تا دمای ۶۵۰ درجه است. البته ناگفته نماند که خواص مکانیکی این نوع ورق استیل در محدوده دمای بین ۴۰۰ تا ۵۸۰ درجه به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت.

ورق استیل 410

عملیات حرارتی ورق استیل ۴۱۰

ورق استیل ۴۱۰ می‌تواند در دمای ۸۱۵ تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد به طور کامل آنیل شود و به دنبال آن به تدریج با کاهش دمای کوره و یا در هوا خنک شود. عملیات حرارتی آنیل یک  فرآیند سه مرحله‌ای است که شامل حرارت‌دهی آرام تا دماهای ۸۱۶- ۸۹۹ درجه سانتی گراد، سپس کاهش دما تا دمای ۵۹۳ در کوره و در آخر سرد کردن آن در هوای محیط است.

جوشکاری ورق استیل ۴۱۰

ورق استیل ۴۱۰ را با استفاده از تمام روشهای جوشکاری معمولی می‌توان جوش داد، اما نکته‌ای مهمی را لازم است رعایت کنید. مواد ابتدا باید در دمای ۱۵۰ تا ۲۶۰ درجه سانتیگراد و به دنبال آن با روش عملیات حرارتی پس از جوشکاری گرم شوند تا احتمال ایجاد ترک‌خوردگی کم شود. بعضی اوقات می‌توانید از فیلرهای استیل ۳۰۹ استفاده کنید تا انعطاف‌ افزایش پیدا کند.
بر اساس استانداردهای AS 1554.6، برای جوشکاری ورق استیل ۴۱۰، الکترود گرید ۳۰۹ بهترین گزینه است.

استانداردهای ورق استیل ۴۱۰

براساس تعاریف موجود در استاندارد DIN آلمان، ورق استیل ۴۱۰ به نام فولاد ۱٫۴۰۰۶ نام‌گذاری شده است.  همچنین این ورق در دسته فولادهای ضد زنگ یا استنلس استیل با مشخصات X12cr13 مشهور شده است.

جالب است بدانید که این ورق استیل بگیر خاصیت مغناطیسی بالایی دارد و اصطلاحا بگیر نامیده می‌شود. بهترین تولیدکننده‌های این ورق استیل کشورهای چین، هند، تایوان و روسیه هستند. استفاده از این نوع ورق نه فقط مشکلات خوردگی و زنگ‌زدگی را تا حد زیادی برطرف کرده است بلکه در هر زمان که نیاز به فولاد و قطعاتی باشد که مقاومت بالایی در دماهای بالا، عوامل جوی و همچنین در برابر گازها از خود نشان دهد این نوع ورق‌ها می‌تواند به شکلی گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

ورق‌های استیل نسوز ۴۱۰ معمولا در ابعاد ۲۰۰*۱۰۰، ۱۵۰* ۶۰۰ و ۲۰۰*۶۰۰ سانتی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. شما در صورتی که تصمیم به خرید این محصول گرفته‌اید لازم است ابعاد مورد نظر خود را مشخص کنید تا از طریق آن وزن ورق استیل ۴۱۰ مورد تقاضای شما مشخص شود.

ورق استیل 410

کاربردهای ورق استیل ۴۱۰

ورق استیل ۴۱۰ به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردش در طیف وسیعی از صنایع به کار می‌رود:
·  پیچ‌ها، بوش و مهره‌ها
·  سازه‌های تقطیر در صنعت نفت
·  شفت‌ها، پمپ‌ها و شیرآلات
·  پله‌های نردبان‌های مخصوص معدن‌ها
·  قطعات توربین‌های گازی
·  تجهیزات پزشکی

از دیگر کاربردهای ورق استیل ۴۱۰ می‌توان به این موارد اشاره کرد: ساخت پیچ و مهره، سازه‌های نفتی، تجهیزات پالایش و فرآوری نفت و پتروشیمی، فرآوری سنگ معدن، صفحه‌های فشار، لوازم و ظروف آشپزخانه مانند قاشق، کارد و چنگال.ASTM