ورق استیل خش دار چیست؟

ورق استیل خش دار چیست؟

استیل جزو آلیاژ های با پایه آهن است که درصد کمی از آن را نیز کربن تشکیل می دهد. این آلیاژ مقاومت بسیار زیادی نسبت به خوردگی دارد و در انواع بگیر و استیل نگیر تولید می شود که دارا بودن یا نبودن خاصیت مغناطیسی آن را تعیین می کنند.

عناصر دیگری نیز ممکن است در ساخت ورق استیل به کار روند که از میان آن ها می‌توان به نیکل و کروم و مولبیدن و … اشاره کرد که هر یک خواص مشخصی را در استیل ایجاد می کنند که باعث تفاوت کارایی و کاربرد های مختلف آن در صنعت خواهند شد.

در این مقاله ما قصد داریم شما را با یکی از انواع ورق استیل یعنی ورق استیل خش دار آشنا کنیم.

ورق استیل خش دار چیست؟

ورق استیل خش دار چیست؟

ورق استیل خش دار، در واقع ورق استیل معمولی است که سطح آن خش دار شده باشد. استیل خش دار دارای ظاهری جذاب است که باعث جذب افراد زیادی به آن می شود اما خوب است بدانید که ایجاد خش روی سطح استیل می تواند باعث شود استعداد خوردگی آلیاژ بالا برود. لذا معمولا از استیل ضد خش در بسیاری از صنایع استفاده می شود.

زمانی که نیکل موجود در استیل زنگ می زند یک لایه اضافی ایجاد می کند که روی سایر لایه های استیل را می پوشاند و همین موضوع باعث حفاظت از سایر لایه ها و عدم خوردگی آلیاژ می شود اما زمانی که روی آن خش دار می شود در واقع به این لایه آسیب می رسد و لایه های دیگر نیز در معرض فرسایش و اکسایش قرار می گیرند.

ورق استیل خش دار به دو شکل وجود دارند: ورق استیل خش دار فابریک که در کارخانه به صورت خش دار تولید می شود و ورق خش دار داخلی که در اصل ورق استیل براق و یا مات ولی بدون خش است و با کمک دستگاه خش زنی، خش دار می شود.

کاربرد ورق استیل خش دار

ورق استیل خش دار به علت ظاهر خود می تواند در ساخت لوازم خانگی و یا اکسسوری ها به کار رود. در ساخت انواع جواهرات و ساعت مچی و همچنین در ساخت لوازمی مانند هود و تجهیزات تهویه هوا در لوازم آشپزخانه و یخچال از ورق استیل خش دار استفاده می شود.
در نمای ساختمان ها و معماری و همچنان سینک ظرفشویی آشپزخانه و دکوراسیون منازل و برج ها نیز می توانید نمونه های دیگر کاربرد ورق استیل خش دار را مشاهده کنید.

علاوه بر موارد گفته شده می توان از ورق استیل خش دار در موارد زیر نیز استفاده کرد:

  • تولید آسیاب های مورد استفاده در صنایع تولید شکر
  • ساخت وسایل در صنایع غذایی و بسته بندی مانند روغن
  • ساخت مواد شیمیایی تولید سیمان و کاغذ
  • تولید قطعات مورد استفاده در صنعت کشتی سازی
  • تولید پمپ
  • معماری داخلی و دکوراسیون و مصارف دکوراتیو
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • زیباسازی فضا های بیرونی دستگاه ها و لوازم خانگی و صنعتی
  • نمای بیرونی ساختمان و آسانسور
  • ساخت گیت و ورودی های مترو و فروشگاه ها
  • ساخت بدنه یخچال و هود
  • تجهیزات آشپزخانه صنعتی

انواع ورق استیل خش دار

انواع ورق استیل خش دار

یکی از انواع ورق استیل که به صورت خش دار می توانید آن را خریداری کنید ورق استیل خش دار با گرید ۳۰۴ است. ورق استیل خش دار ۳۰۴ جزو استیل های ضد زنگ نگیر است و دارای ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم می باشد. این الیاژ مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد و از نظر ماندگاری نیز وضعیت مطلوبی دارد. همان طور که گفته شد ورق استیل خش دار ۳۰۴ جزو استیل های ضد زنگ نگیر است و این به آن معنا است که فاقد خاصیت مغناطیسی می باشد.

ورق استیل خش دار ۳۰۴ به دو صورت شیت و رول قابل خریداری می باشد و در ضخامت های ۰.۵ میلی متر، ۰.۶ میلی متر و ۰.۸ میلی متر عرضه می گردد.

از دیگر انواع ورق استیل خش دار می توان به ورق استیل خش دار گرید ۴۳۰ اشاره کرد. ورق استیل خش دار ۴۳۰ بگیر است و دارای خواص مغناطیسی می باشد و آهن ربا به آن جذب می گرد.

علت بگیر بودن ورق استیل خش دار ۴۳۰ کم تر بودن درصد نیکل و کروم به کار رفته در آن است که البته این موضوع باعث می شود این نوع از استیل مقاومت کم تری نسبت به استیل خش دار ۳۰۴ در برابر خوردگی داشته باشد. این ورق استیل برای کاربرد هایی مانند ساخت سینک ظرف شویی و وسایل آشپزخانه مناسب است. استیل خش دار ۴۳۰ با ۱۴ تا ۱۸ درصد کروم و حداکثر نیم درصد نیکل در ابعاد ۱۰۰۰×۲۰۰۰، ۱۲۲۰×۲۴۴۰ و ۱۲۵۰×۲۵۰۰ عرضه می گردد.

قیمت ورق استیل خش دار

قیمت ورق استیل خش دار

قیمت ورق استیل خش دار به علت عملیاتی که روی آن انجام شده است نسبت به ورق استیل معمولی بیش تر است. هنگام تعیین قیمت ورق استیل خش دار باید به موارد مختلفی مانند ابعاد و اندازه ورق استیل مورد نظر، ضخامت آن و سختی آن توجه داشت.

برای استعلام قیمت ورق استیل خش دار می توانید با یکی از فروشگاه ما تماس گرفته و با بیان مشخصات مورد نیاز خود، از قیمت ورق استیل خش دار مطلع شوید.