ورق استیل ۳۱۰ یا استیل نگیر ۳۱۰

یکی از آلیاژ های ضد زنگ که در زیر مجموعه ی فولاد های ضد زنگ آستنیتی قرار دارد و مورد استفاده در دماهای بالا می باشد، ورق استیل ۳۱۰ می باشد. در واقع این آلیاژ نوعی ورق استیل نگیر نیز محسوب می شود. ورق استیل ۳۱۰ تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد در کاربردهای چرخه ای ملایم در مقابل اکسیداسیون مقاومت می کند. به همین علت ورق استیل ۳۱۰ به عنوان ورق استیل نسوز نیز شناخته می شود.

پیشنهاد برای مطالعه: ورق استیل چیست؟

ورق استیل ۳۱۰
مشخصات ورق استیل ۳۱۰

مشخصات ورق استیل ۳۱۰

این نوع استیل با دارای قابلیت جوشکاری و شکل پذیری می باشد و برای شرایط دما بالا طراحی شده اند. لازم است بدانید استیل ۳۱۰ دارای ماکزیمم کربن ۰٫۰۳% می باشد. گاهی برای محیط های خورنده مخصوص محصولات اوره استفاده می شود.

این استیل جزء خانواده آلیاژ های استنلس استیل یا همان ضد زنگ می باشد، که در استاندارد DIN آلمان با عنوان فولاد ۱٫۴۸۴۵ نیز شناخته می شود. البته این نوع آلیاژ با مشخصه X8CrNi25-21 نیز در میان فولاد ها معروف می باشد.

البته توجه داشته باشید این آلیاژ با نام استیل نگیر ۳۱۰ نیز در بازار شناخته شده است. این نوع استیل دارای دو نوع می باشد که شامل: استیل ۳۱۰، استیل ۳۱۰S می باشد.

تفاوت استیل ۳۱۰ و ۳۱۰s

ورق استیل ۳۱۰S (ورق ۳۱۰s) به علت اینکه حاوی عناصر نیکل و کروم زیادی هستند در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت خوبی دارد .این دو عنصر در این آلیاژ علاوه بر مقاومت خوردگی مقاومت حرارتی عالی نیز ایجاد می کنند و این مقاومت تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. این دو آلیاژ ها در بسیاری از بخش ها مانند: بویلر ها، انرژی هسته ای، نیروگاه های حرارتی، کوره های حرارتی، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، زباله سوزه ها و سایر بخش های مهم به کار رفته اند. این دو آلیاژ به علت وجود مقدار زیاد عناصر نیکل و کروم مقاومت حرارتی و مقاومت خوردگی در آنها بسیار مطلوب می باشد در حقیقت می توانند در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار بگیرند.

پیشنهاد برای مطالعه: ورق استیل خش دار چیست

تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳۱۰

گرید ۳۱۰ و ۳۰۴ هر دو گرید های آستنیتی هستند که دارای شباهت های خاص و تفاوت ها می باشند و توجه داشته باشید انتخاب گرید مناسب موجب عملکرد بهتر در صنایع نیز می شود. در بخش زیر به طور کلی این دو آلیاژ را مقایسه کرده ایم.

استیل ۳۰۴

در واقع بهتر است بدانید این نوع استیل به عنوان استیل ۱۸/۸ نیز شناخته می شود. چرا که در ساختار کی آن از ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم استفاده شده است. این نوع آلیاژ کاربردهای فراوانی دارد. همچنین دارای قابلیت جوشکاری و شکل پذیری می باشد به گونه ای که می تواند کشیده شود و به صورت رول در آید. همچنین بهتر است بدانید این گرید در صنایع گوناگون مانند معماری و صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد.

استیل ۳۱۰

۳۱۰ یک گرید آستنیتی با درصد نیکل و کروم بالا می باشد و در دمای بالا بسیار کابرد دارد. در واقع بهتر است بدانید گرید ۳۱۰ در دماهای بالا در برابر خوردگی و اسکیداسیون مقاومت عالی از خود نشان می دهد. لازم است بدانید این نوع گرید کابرد های برودتی خاص خود را دارد و در دمای منفی ۲۶۹ درجه سانتی گراد چقرمگی ( توانایی یک ماده در جذب انرژی و تغییر شکل خمیری قبل از وقوع شکست می‌باشد) را حفظ می کند. گرید ۳۱۰ نفوذپذیری مغناطیسی پایینی دارد.

کاربردهای استیل ۳۱۰

کاربردهای استیل ۳۱۰

کاربردهای استیل ۳۱۰ به شرح زیر می باشد:

از استیل های ۳۱۰/۳۱۰s برای ساخت قطعات کوره (مشعل، محفظه احتراق، دریچه، فن و بستر احیا)، تجهیزات ذوب و ریخته گری مداوم فولاد، تجهیزات عملیات حرارتی (پوشش و محفظه آنیل)، تسمه نقاله، تجهیزات تولید سیمان، تجهیزات تولید برق، تجهیزات پالایش نفت، دیگ بخار و تجهیزات برودتی استفاده می شود.

  • قطعات نفت سوز
  • تولید قطعات کوره
  • انواع الکترود و فیلرها
  • مبدل های حرارتی
  • سبدهای حرارتی
  • ساخت انواع لوله

ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۱۰

قیمت ورق استیل ۳۱۰

قیمت ورق استیل ۳۱۰ چقدر است؟ لازم است بدانید قیمت ورق استیل ۳۱۰ متناسب با نوع و ضخامتی که دارد متغییر می باشد برای استعلام قیمت این نوع ورق می توانید از طریق شماره های درج شده در بخش زیر با کارشناسان دنیا فلز تماس حاصل نمایید.

۰۲۱۶۵۸۳۰۱۰۳ – ۰۹۱۲۸۴۰۰۴۹۳

چگالی استیل ۳۱۰

چگالی استیل ۳۱۰ از ۷۶۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب تا ۸۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

مشخصات ورق استیل ۳۱۰

این نوع استیل با دارای قابلیت جوشکاری و شکل پذیری می باشد و برای شرایط دما بالا طراحی شده اند. لازم است بدانید استیل ۳۱۰ دارای ماکزیمم کربن ۰٫۰۳% می باشد. گاهی برای محیط های خورنده مخصوص محصولات اوره استفاده می شود.